SHOT DOWN

How I Got Fox News To Tell The Truth About ‘Violent Lesbian Gangs’

Before Fox News trotted out Rod Wheeler to fabricate a conspiracy about Seth Rich, he was spinning made-up yarns about gun toting “lesbian gangs.”

Photo Illustration by Elizabeth Brockway/The Daily Beast

And on the seventh day, they retracted.

Fox News had dug in its heels hard. But its much-ballyhooed “brand new bombshell”—an evidence-free claim that a Democratic National Committee staffer was murdered last summer because he leaked thousands of Democratic Party emails to WikiLeaks—had completely fallen apart by Tuesday.

That fantasy was purveyed over the previous week by some of the usual suspects of Fox’s Sean Hannity, Lou Dobbs and “political contributor” Newt Gingrich, but it rested on one man: Rod Wheeler, Fox News contributor, former Washington, D.C., homicide detective, and teller of very, very tall tales.

I can’t say that was much of a surprise to me.

Ten years ago, Rod Wheeler, then styled a “Fox News crime analyst,” appeared on the “The O’Reilly Factor” to report that “all over the country” hundreds of gangs of pink pistol-packing lesbians were terrorizing victims.

“Well, you know, there is this national underground group, if you will, Bill, of women that’s lesbians and also some men groups that’s actually recruiting kids as young as 10 years old in a lot of schools in the communities all across the country,” he said.

The gangs were armed and committing crimes, Wheeler warned, and numbered “well over” 150 in the Washington, D.C., area alone. Tragically, he informed host Bill O’Reilly, “some of the kids have actually reported that they were forced into, you know, performing sex acts with some of these people.”

And that wasn’t all. “Now, the other thing, too, that our viewers are going to find very, very interesting, is the fact that they actually carry — some of these groups carry pink pistols,” he said. “They call themselves the pink pistol-packing group. And these are lesbians… . That’s 9-millimeter Glocks. They use these. They commit crimes, and they cause a lot of hurt to a lot of people.”

It was quite a tale, and, O’Reilly milked it for all it was worth. After all, Fox was never much on LGBT rights, and a shocking story of scary lesbians terrorizing right-thinking Americans from coast to coast was titillating indeed.

It was also entirely false.

At the time, I was the editor of the Southern Poverty Law Center’s Intelligence Report, an investigative magazine, and our reporters David Holthouse and Susy Buchanan demolished virtually every claim in the O’Reilly segment, including O’Reilly’s own assertions that “in Tennessee” a lesbian gang called Gays Taking Over was “raping young girls” and that “in Philadelphia” another called Dykes Taking Over was “terrorizing people.”

Shortly after David and Susy confronted Wheeler and we published their story on our blog, I wrote a memorable editor’s note to accompany the article.

Get The Beast In Your Inbox!

Daily Digest

Start and finish your day with the top stories from The Daily Beast.

Cheat Sheet

A speedy, smart summary of all the news you need to know (and nothing you don't).

By clicking “Subscribe,” you agree to have read the Terms of Use and Privacy Policy
Thank You!
You are now subscribed to the Daily Digest and Cheat Sheet. We will not share your email with anyone for any reason.

“The day after this story was posted on the Southern Poverty Law Center’s website in July [2007], Rod Wheeler issued a ‘clarification and apology,’ in which he claimed that he had only ‘inadvertently stated’ that lesbian gangs carry pink-painted pistols, that he hadn’t meant to say that there were 150 lesbian gangs in the Washington, D.C., area … that he hadn’t meant to say there was a ‘national epidemic’ of lesbian gangs, and that he hadn’t meant to defame the Pink Pistols group [the name of a real lesbian shooting club]. A day later, Bill O’Reilly offered his own weak clarification, saying his report featuring Wheeler’s false assertions had been ‘overstated,’ but insisting it contained a core of truth.”

And that was that.

Never Say Sorry

There were no apologies or retractions from Fox. Rod Wheeler stayed on as a paid network contributor. Of course, at the time, Fox News wasn’t recovering from the Roger Ailes sexual harassment scandal, wasn’t in shock over the firing of Bill O’Reilly in his own harassment brouhaha, and its owner Rupert Murdoch wasn’t desperately trying to win approval from British regulatory authorities as “fit and proper” in his bid to buy the Sky satellite and cable network in Europe.

Back then, Fox essentially followed a no-apology policy for its many false assertions. It was happy to pay the Rod Wheelers of the world for their sensational “reporting,” even if, in the case of Wheeler, his pink pistol claims followed by another baseless assertion just four months earlier.

In March 2007, the National Enquirer paraphrased Wheeler as a “prominent criminal investigator,” saying that “there is a good possibility that the D.C. madam’s list contains the name of Chandra’s killer!”

The reference was to Chandra Levy, the young government intern who was murdered in Washington in 2001. Levy’s case took many wild turns, including the revelation that she had been having an affair with a congressman. But Wheeler’s claim that her murderer’s name might be in the “little black book” containing the names of thousands of Deborah Palfrey’s clients came to precisely nothing.

Incredibly, Wheeler was back on Fox News talking about the Levy case just last August. This time, again without a shred of evidence, Wheeler suggested that Levy’s killer might have been a man who had pleaded guilty earlier in the year to the abduction, sexual assault and murder of two Virginia college students.

The latest case involving Wheeler began on May 15, when he told Fox Washington affiliate WTTG-TV he had sources at the FBI linking DNC staffer Seth Rich, who was murdered last July, to Wikileaks.

“Absolutely,” Wheeler told the station for its story. “Yeah. That’s confirmed.” Saying he’d been hired to look into the case by a third party on behalf of the Rich family, he claimed there was evidence on Rich’s laptop that he was communicating with Wikileaks. He said that the laptop was in official custody and that there was a police cover-up.

The story began to fall apart the next day. But not fast enough to stop Fox reporter Malia Zimmerman from publishing a story on the network’s website that claimed Rich’s “emails are in the possession of the FBI” and cited an anonymous “federal investigator” who said that Rich had “made contact with WikiLeaks.”

The Metropolitan Police Department, which has long said it believes Rich’s unsolved murder was the result of a robbery gone bad, issued a statement the same day saying “the assertions put forward by Mr. Wheeler are unfounded.”

Undeterred, Wheeler went on Sean Hannity’s Fox News program the same day, where he reiterated that a “very credible” investigator who he had personally checked out was reporting the supposed links between Rich and WikiLeaks. He also claimed that police had “shut down” any discussion of the matter. Hannity, meanwhile, described Wheeler on air as “a man of honor and integrity.”

It wasn’t until later in the week that Fox News discovered the FBI never had access to Rich’s laptop at all, so Wheeler’s claims were once again entirely false.

Dobbs, Gingrich Pile On

Hannity wasn’t the only one hawking the story. The same day, Lou Dobbs used his Fox Business Network show to say that Wheeler had “corroborated” the claim that tens of thousands of emails and attachments had been sent by Rich to a representative of WikiLeaks. He also cited a non-existent FBI “forensic report” on the laptop. In fact, the laptop remains in the possession of the Rich family.

Of course, that can’t be much of a surprise either. Dobbs, a former star in CNN’s daily lineup, is known for his entirely false 2005 claim that 7,000 cases of leprosy had been reported in the U.S. in a recent three-year period—one of the “deadly imports” that immigration brings.

In fact, officials said then that there were fewer than 250 new cases of leprosy a year. Dobbs had taken the claim as fact from Madeleine Cosman, an extremist who told an audience earlier in 2005 that “most” Latino immigrant men “molest girls under 12, although some specialize in boys, and some in nuns.” Cosman had no expertise in medicine or immigration.

But Dobbs refused to back down. New York Times financial columnist David Leonhardt, in a long column examining the leprosy claim, concluded in print that Dobbs “has a somewhat flexible relationship with reality.”

Wheeler, meanwhile, was backtracking fast, much as he did with his pink pistol fairy tale. Among other things, he now claimed that he couldn’t link Rich to WikiLeaks—and that a WTTG reporter had told him of the connection before they went on air, and Wheeler was only repeating what he had been told.

And then there was Republican former House Speaker Newt Gingrich, another paid Fox contributor. Last Sunday, he went on “Fox and Friends” to elaborate on Wheeler and Hannity’s claims. “We have this very strange story now of this young man who worked for the Democratic National Committee, who apparently was assassinated at 4 in the morning, having given WikiLeaks something like 53,000 emails and 17,000 attachments,” he said.

“Nobody’s investigating that, and what does that tell about what’s going on? Because it turns out it wasn’t the Russians. It was this young guy who, I suspect, was disgusted by the corruption of the Democratic National Committee. He’s been killed, and apparently nothing serious has been done to investigate his murder.”

Gingrich made the attraction of the story to the far right crystal clear. If a young DNC staffer leaked the Democratic emails during the presidential campaign last year, then it can’t have been the work of the Russians. In other words, despite what U.S. intelligence says, the story of alleged collusion between the Russians and the Trump campaign to damage Hillary Clinton must be false.

End of the Line

On Tuesday, Fox finally relented, retracting its print story. It said nothing about the claims by Hannity, Dobbs, Gingrich and other Fox employees.

Presumably, Fox retracted its story because it has suffered so much bad publicity in the last year. Now, Roger Ailes has died, O’Reilly is gone and Dobbs, while not gone, is relegated to the relatively unknown Fox Business channel. And Rupert Murdoch, who owns 21st Century Fox—the parent of Fox News and Fox Business—is trying to obtain approval for his long-sought purchase of the Sky network, in which he already owns a minority stake. Bad press about dishonest practices in his Fox empire could easily derail Murdoch’s application.

Fox has changed in some small ways, as its retraction suggests. But these changes appear to be a matter of surface appearances, not a real attempt to correct the rancid hysterical and fact-free “news” culture that has dominated Fox from the beginning. 

Take Sean Hannity. After Fox retracted the story, he announced that he had “retracted nothing.” Then, on Monday, he accused “liberal fascists” of trying to silence him after a former guest accused him of sexually propositioning her (Hannity denied the claims). It was particularly bizarre given that the guest, Debbie Schlussel, is hardly a liberal. In fact, she is a Muslim-bashing ideologue—and frequent guest of Fox News.

Mark Potok is an expert on the radical right based in Montgomery, Ala. Now at work on a book, he was an official of the Southern Poverty Law Center, a civil rights organization known for monitoring the extreme right, for 20 years.